Focus RS

v.a. € 54.566
OverzichtDesignRijervaringVermogen en efficiëntieVeiligheid

De legende leeft! Geboren uit passie en gebouwd voor puur autorijden. Technisch raffinement en explosieve kracht smelten samen in de ultieme exponent van hedendaagse autosport: de nieuwe, vierwielaangedreven Focus RS.

De Focus RS in nuchtere getallen: 350 pk, een topsnelheid van 266 km/u en 1 g dwarsversnelling. In één woord: wow!

De kracht van 350 pk en 470 Nm dat via torque vectoring naar alle vier wielen wordt gestuurd en een elektronisch geactiveerde driftmodus om de RS dwars te zetten en te houden. Dat maakt rijden in de super Focus tot een pure sensatie. Niet in de laatste plaats dankzij de fameuze 2.3-liter EcoBoost en zijn heerlijke sound.

Optimale bochtbeheersing
Ford Performance-vierwielaandrijving (AWD) met Dynamic Torque Vectoring Control biedt meer dan  1 g dwarsversnelling, plus een uitstekende grip en zekere besturing bij het uit accelereren van bochten. De hoogstaande techniek van een dubbele, elektronisch aangestuurde koppeling verdeelt het motorkoppel over de achterwielen, afhankelijk van het wegoppervlak en de rijomstandigheden. De uitkomst is pure sensatie, autosport in optima forma. Wie van sturen houdt kiest voor de Focus RS.

Geavanceerde 2,3-liter EcoBoost-motortechnologie
De revolutionaire technologie achter de 2,3-liter EcoBoost-motor biedt directe brandstofinjectie, een dubbele nokkenas met variabele en onafhankelijke timing en twin-scroll turbocompressie. De motor is speciaal voor de nieuwe Focus RS getuned en gekalibreerd en het resultaat is er dan ook naar: een maximaal vermogen van 350 pk en een maximaal koppel van 440 Nm (470 Nm overdruk). Het reactievermogen is zowel bij lage toerentallen als in het middengebied uitstekend. Daarnaast reageert de motor tot een maximum van 6800 rpm vrij op het gas.

Exterieur
Het beeld van rijplezier
Ontworpen voor prestaties en stijl. Elke lijn, elk detail staat ten dienste van puur rijplezier. Neem de forse bovengrille en de diepliggende voorspoiler die de aerodynamica dienen. En de lage vleugels en grote openingen aan de buitenzijde die koellucht naar de remmen leiden; de diffuser en dakspoiler die de neerwaartse kracht vergroten. Het zijn beeldbepalende resultaten van functionele expertise. De Focus RS schept verwachtingen die hij meer dan waarmaakt.

Interieur
Uw cockpit
Vanaf het moment dat u plaatsneemt in de Recaro-sportstoel ervaart u de efficiëntie van de ergonomisch ingerichte cockpit en de intuïtieve rangschikking van de bedieningselementen. Zie hoe elk metertje en knopje ideaal is gepositioneerd en voel de perfecte balans van het stuur. Het strakke design is afgewerkt met hoogwaardige materialen, zoals u van een sportauto als de Focus RS verwacht

Velgen
Gebouwd voor prestaties
K
ies voor de veelzijdige en opvallende lichtmetalen velgen in een 20-spaaks of 5x2 uitvoering, of laat u adviseren door een van de adviseurs van Dekkerautogroep.

Kleuren
Stoere,expressieve kleurenDe Focus RS verdient een stoere, expressieve kleur. Die hebben wij voor u op een palet gezet en laten u de keuze.

Stoelen
Voor totale controle
De perfecte stoel laat u één zijn met de auto, laat u voelen wat er met de auto gebeurt. Gezeten in de perfecte RS-stoelen ligt de grens van uw rijprestaties net iets verder en reageert u net iets sneller. De stoelen zijn ontworpen om ultieme ondersteuning en comfort te bieden. U kunt de cockpit van de RS personaliseren in drie verschillende stijlen: Recaro-RS, Nitrious Blue en Charcoal Black.

Slimme technologie
De nieuwe Focus RS is uitgerust met de beste technologieën om de uitdagingen die de SR biedt de baas te blijven. Test het zelf, ga tot het uiterste en ervaar dat je de controle houdt.

All-Wheel Drive-systeem (AWD)
Veranderende omstandigheden op het terrein of wegdek vergen uiterste concentratie van de bestuurder. Het intelligente All-Wheel Drive-systeem (AWD) ontlast de bestuurder door precies de juiste hoeveelheid motorkoppel naar de wielen te sturen die de meeste grip nodig hebben. Dit geavanceerde systeem gebruikt sensoren en software om proactief te beslissen hoeveel vermogen naar elke as wordt gestuurd voordat de wielen slippen. En omdat het systeem 'on demand' is, wordt het alleen geactiveerd als het nodig is. Hierdoor bespaart u brandstof op minder veeleisende wegen

Ideaal voor op de weg en op het circuit
In de nieuwe Focus RS controleert je zelf het rijgedrag onder specifieke omstandigheden. Afhankelijk van de wegomstandigheden en de intensiteit van het verkeer wissel je met één druk op de knop tussen verschillende instellingen als Normaal, Sport en Track. Voor elke modus worden het AWD-systeem, de stuurdemping, de elektronische stabiliteitscontrole (ESC), de ABS-systemen, de stuur- en motorrespons en zelfs het geluid van de motor aangepast. Buiten het verkeer staat je nog de Driftmodus ter beschikking om de RS gecontroleerd te laten driften.
Klik hier om de video te bekijken

Wielophanging naar behoefte
Öhlings Tenneco is een toonaangevend merk op gebied van ‘ride performance’. Met de geavanceerde, voor raceauto’s ontwikkelde vering, heb je de Focus RS altijd onder controle. De speciale vering en demping verbetert de grip op de weg. Bovendien zorgt het voor een voorspelbaar stuurgevoel. Ga je met de RS het circuit op, dan kun je de demping instellen voor een stevigere wegligging.

Instelbare demping
 Je kan de demperinstellingen verder wijzigen via de schakelaar op het stuur. Je kiest de Base-modus voor een normaal sportieve RS-rijervaring, of de Sport-modus voor directe feedback en haarscherpe besturing. De demperinstellingen worden in het instrumentenpaneel weergegeven.

Klaar voor de start
Selecteer Startcontrole, zet de auto in de eerste versnelling en laat de koppeling met een klap los. De Focus RS schiet vervolgens uit de startblokken. Geavanceerde technologieën laten je vanuit stilstand zonder hapering accelereren. Het AWD-systeem zorgt ervoor dat de beschikbare koppel naar de aangedreven wielen worden gestuurd, ongeacht de omstandigheden op de weg. De motor blijft (middels de turboboost) maximaal vermogen leveren, het traction-controlsysteem wordt aangestuurd en de dempers worden ingesteld op maximale grip.

Schakelen op het perfecte moment
Dankzij de combinatie van een reeks geavanceerde systemen leveren de koppeling en de motor in elke versnelling maximale acceleratie. Dankzij de Performance-schakelindicator kan je bovendien zien wat voor elke versnelling het ideale moment is om te schakelen. En als de motor bijna op de limiet van 6800 rpm zit, gaat de indicator knipperen om u te waarschuwen.

Ford SYNC 2 voor draadloze connectiviteit
De nieuwste generatie Ford SYNC 2 maakt draadloos verbinding met jouw mobiel en MP3-speler. U bedient jouw muziek, telefoon, navigatiesysteem en klimaatbeheersing met eenvoudige, intuïtieve spraakopdrachten of via het 8" kleurentouchscreen dat je ook kunt gebruiken om beeldbestanden te af te spelen.

Meedraaiende koplampen
De Focus RS is uitgerust met intelligente Bi-Xenon koplampen. Ze volgen jouw rijrichting, ook in de bocht, zodat je altijd goed zicht op de weg hebt. Met zeven verschillende instellingen kunnen de koplampen worden ingesteld voor gebruik in de stad, op landwegen, op de snelweg en slechte weersomstandigheden.

Comfort en gemak
Tot in de puntjes verzorgd
Verwacht geen Spartaanse auto als je de Focus RS op het netvlies heeft. Toegegeven, de buitenkant doet het ergste vermoeden, maar de RS is een Focus zoals een Focus hoort te zijn. Met alle elementen van hoogstaand comfort en aan boord de geavanceerde technologie die het reizen gerieflijk en veilig maakt.

Handsfree bediening
Het optionele 8"-kleurenaanraakscherm van Ford SYNC 2 met Voice Control gaat nog een stap verder dan het bestaande infotainmentsysteem. Dit hoge resolutiescherm biedt intuïtieve bediening van verschillende belangrijke functies, waaronder de telefoon, audio, klimaatbeheersing en optionele navigatie via spraak of het aanraakscherm. 

Slimme sleutel
Met Ford MyKey® kan je de functionaliteit van een aantal functies in de Focus RS beperken. Bijvoorbeeld als je de auto uitleent. Je kan dan de maximumsnelheid, een herinnering voor het omdoen van de veiligheidsgordel en zelfs het maximumvolume voor het audiosysteem instellen. Misschien wordt het daardoor ook wat makkelijker om jouw kostbare Focus RS uit te lenen. Ford MyKey® is bekroond met een Euro NCAP Advanced Award. 

Inklapbare buitenspiegels
Focus RS dicht, spiegels naar binnen. Dit voorkomt schade wanneer de auto geparkeerd staat. Je hoeft er niets voor te doen. De spiegels klappen vanzelf naar binnen zodra je de auto op slot klikt. Bij ingeklapte spiegels worden tegelijk de geïntegreerde richtingaanwijzers beter beschermd. 

Ongekend tankgemak 
Nooit meer vieze handen of per ongeluk verkeerd tanken. Met Ford Easy-Fuel is dat uitgesloten omdat bij een verkeerde keuze het tankpistool gewoonweg niet past. Bovendien werkt Ford Easy-Fuel zonder tankdop, waardoor jouw handen schoon blijven. 

Start met één druk op de knop 
De autosleutel kan in je zak blijven. Om de motor te starten hoef je hoeft alleen maar op de FordPower Startbutton te drukken en de koppeling in te trappen. 

Recaro racestoelen 
De Recaro-sportstoelen maken u één met de auto en bieden de steun die je nodig hebt om de auto te sturen. Bovendien onderstrepen ze het bijzondere karakter van de RS. Met panelen in de kleur Nitrious Blue en de blauwe RS-badge laten ze er geen misverstand over bestaan dat ze gebouwd zijn voor de RS. Je kan ook kiezen voor de optionele RS Recaro-kuipstoelen met authentieke microvezel motorsportpanelen. 

Geavanceerde cruise control 
Cruisen zonder gas te geven. Met de Adaptieve Cruise Control (ACC) kan je ontspannen reizen, terwijl het systeem het voor u rijdende verkeer met een radarsensor controleert. Je stelt de gewenste snelheid in en zodra ACC een voertuig voor jouw auto waarneemt, neemt de snelheid automatisch af. Zo handhaaft het systeem automatisch een veilige afstand. ACC kan gebruikt worden bij snelheden van 30 km/u tot 180 km/u*. Het beschikt ook over Forward Alert, een controlesysteem dat je waarschuwt als je te dicht op een voertuig voor je zit. 

Uw voorruit snel ijsvrij
Het heeft gevroren en je wil snel vertrekken. Quickclear maakt jouw voorruit in een handomdraai vorstvrij met niet meer moeite dan één druk op de knop. 

Ruitenwissers met regensensor
Ruitenwissers met regensensor worden automatisch ingeschakeld bij de eerste regendruppel en als de bui verhevigt neemt de wissnelheid evenredig toe. Je kunt zelf instellen wanneer het systeem ingeschakeld wordt: bij de eerste druppel, of even later als de wissers echt aan het werk kunnen.


Krachtig en efficiënt
De Focus RS is geboren voor het circuit, met van huis uit een controleerbare prestatiedrang die hem voor gebruik op de weg in toom houdt. Prestaties en brandstofverbruik zijn in jouw handen. De RS levert wat je vraagt!

Superieure motortechnologie voor topprestaties
De superieure 2,3-liter EcoBoost-motor heeft in korte tijd naam gemaakt door zijn buitengewone prestaties. De motor heeft directe brandstofinjectie, een dubbele nokkenas met variabele en onafhankelijke timing en twin-scroll turbocompressie. De motor is speciaal voor de nieuwe Focus RS getuned en gekalibreerd en het resultaat is er dan ook naar: een maximaal vermogen van 350 pk en een maximaal koppel van 440 Nm (470 Nm overdruk). Het reactievermogen is zowel bij lage toerentallen als in de middenzone uitstekend. Daarnaast reageert de motor tot een maximum van 6800 rpm vrij op het gas.
Klik hier om de video te bekijken

Beter bestaat niet
Ford Performance is een bolwerk van innovatieve racetechniek. Decennialang opgebouwde ervaring resulteert in de hoogste graad van perfectie op gebied van het sturen en beheersen van de explosieve krachten die zich boven de limieten van het normale autorijden voordoen. De Focus RS belichaamt alle hedendaagse kennis en kunde op dat gebied. Beter is er niet, wel duurder.

Het geweld versnellen
Het verbluffend hoge vermogen van de RS moet razendsnel en trefzeker op de aandrijving worden overgebracht. Dat vraagt het uiterste van transmissie. In de RS draagt een geavanceerde zesbak bij aan het maximaliseren van het vermogen op de wielen. De kortere versnellingspook en het speciaal geconstrueerde mechanisme zijn ontworpen voor snel en precies schakelwerk. Zowel de transmissie als de koppeling zijn vervaardigd van de beste en duurzaamste materialen om de hogere koppelafgifte aan te kunnen.

Serieus remvermogen
Geventileerde schijven van 350 mm aan de voorzijde, en aluminium remklauwen met vier zuigers uit één stuk: het krachtigste remsysteem op een RS-model ooit. Dankzij het slimme design worden de remmen maximaal gekoeld, zodat fading zelfs bij intensief gebruik op het circuit wordt voorkomen. En voor een verbeterde koeling, beschikken de schijven aan de voorzijde ook over ventilatievinnen.

Stilstaan, motor uit
Stilstaan voor de brug, voor een stoplicht, of in de file, dan heeft u de motor even niet nodig. Auto Start-Stop schakelt de motor automatisch uit, terwijl functies als de ventilatie, de radio en Ford SYNC voeding houden. Zodra u het gaspedaal indrukt en de eerste versnelling selecteert, start het systeem de auto opnieuw.


Balans van prestaties en veiligheid
Een superieure atleet als de Focus RS vereist maatwerk veiligheid. Daarom biedt de RS de meest geavanceerde systemen om extreme situaties onder controle te houden en u en je passagiers optimale bescherming te bieden.

De veiligheidsbalans van samenwerkende systemen
Met het groeien van prestaties neemt de behoefte aan veiligheid en bescherming toe. De Focus RS is uitgerust met een reeks van veiligheidssystemen om jou en je passagiers te beschermen. Optimale bescherming bestaat uit samenwerkende systemen die gezamenlijk in werking treden op het moment dat zich een aanrijding of ongeval voordoet. IPS, noemen we het systeem waarmee de Focus RS is uitgerust. Voluit, het Intelligent Protection System (IPS). Naast een schokabsorberende carrosserie, worden alle inzittenden beschermd door een reeks airbags. De stuurkolom en pedalen zijn ontworpen om van de bestuurder weg te klappen om de kans op letsel te verkleinen.

Technologie achter effectief remmen
Effectief tot stilstand komen is een kunst op zich. Zelfs als het remsysteem is uitgerust met ABS (anti blokker systeem). In de Focus RS werkt het ABS samen met een elektronische remkrachtverdeling waardoor het afremmend effect groter wordt en beter beheersbaar. De remeenheid is in deze RS verder verbeterd en reageert nu nog sneller.

Uit de startblokken op een helling
Hill Start Assist laat de Focus RS vanuit stilstand vertrekken. Zodra je de rem loslaat handhaaft het systeem de remkracht op de wielen gedurende 2,5 seconden. Hierdoor heb je voldoende tijd om het gaspedaal te bedienen en de auto op te laten trekken. Het is ook een handige functie bij het starten en stoppen op een gladde ondergrond.

Stel uw eigen limiet
De Speed Limiter-functie maakt deel uit van de cruise control. U stelt er de gewenste topsnelheid mee in. De auto zal deze snelheid niet overschrijden, zodat jij je ogen op de weg kunt houden. Als je sneller wilt rijden, hoeft u alleen maar het gaspedaal verder in te trappen.

Niet verblindende binnenspiegel
Niets is hinderlijker dan ’s nachts verblind te worden door achterop rijdend verkeer. De Focus RS beschikt over een binnenspiegel die verblindende koplampen registreert en automatisch naar een diminstelling schakelt.

Help, lekke band!
Als een van de banden tijdens het rijden snel spanning verliest, waarschuwt het TPMS (Tyre Pressure Monitoring System) u onmiddellijk door een pictogram in het instrumentenpaneel weer te geven. Zo krijg je de kans om op een veilige manier te stoppen en het probleem te verhelpen.

Remt op tijd
Het innovatieve Active City Stop-systeem helpt je om botsingen te voorkomen in langzaam rijdend verkeer bij snelheden tot 50 km/u. Als het systeem detecteert dat de auto voor je plotseling stopt, remt de auto automatisch af.

Superieur alarmsysteem
Het optionele Thatcham Category 1-alarm wordt automatisch geactiveerd als u de auto op slot klikt. Als vervolgens iemand probeert in te breken, of de auto trilt, in beweging wordt gebracht of als er een raam wordt ingeslagen, zal er een indringend alarm afgaan. De buren zullen er niet blij mee zijn, maar jij wel.

Download brochure

Prestaties & maten

Tankinhoud
62 liter
Acceleratie 0-100 km/u
4,7 sec
Verbruik snelweg
6.3 L/100km
CO2 uitstoot
175 gr/km
Topsnelheid
266 km/u
Verbruik stad
10.0 L/100km
Verbruik gecombineerd
7.7 L/100km
Energielabel
Energielabel G
4402mm
 
2615mm
 
1484mm
 
1842mm
 
 
Uw browser ondersteund geen lokale opslag.


In Safari, de voornaamste reden hiervoor is de "Privé Browse Modus".
De zoekmachine zal niet goed werken totdat u de privé browse modus uitzet in uw tabbladen overzicht.

Naar website