Gecupte banden

Met gecupte banden wordt eigenlijk vaak zaagtandslijtage bedoeld. Deze vorm van slijtage rond de gehele band op één of beide schouders, is inmiddels een algemeen bekend probleem en komt vaker voor bij brede sportieve banden en meestal op de niet-aangedreven wielen (bij een voorwielaandrijver dus op de achterbanden). Een band met deze vorm van slijtage geeft een bijzonder naar afrolgeluid dat te vergelijken is met het geluid van een defect wiellager.






Zaagtandslijtage/gecupte band:
Duidelijk zichtbaar zijn de kleurverschillen aan de binnenkant van de band

Zaagtandslijtage/gecupte band: duidelijk zichtbaar zijn de kleurverschillen aan de binnenkant van de band

Oorzaak gecupte banden

De daadwerkelijke oorzaak* van gecupte autobanden is altijd terug te voeren op de gebruiksomstandigheden. De belangrijkste factoren in volgorde van belangrijkheid zijn:

  1. Uitlijning van het voertuig
  2. Bandenspanning
  3. Het gebruik
  4. Bandkeuze

Om een voertuig in het algemeen, met name bij hoge snelheid, een grotere rechtuitstabiliteit te geven zal een autofabrikant de wielen op de achteras meer toespoor geven. Hierdoor zal het linker achterwiel altijd iets naar rechts willen lopen en het rechter achterwiel naar links. Beide wielen worden door de carrosserie gedwongen rechtuit te gaan. Het gevolg is dat de band op de schouder welke het meest belast wordt (binnenste schouder in geval van negatieve wielvlucht) onregelmatig zal slijten. Vaak helpt het om regelmatig de banden van positie te wisselen, zo rond de 7500 – 10000km.(Bron. Goodyear)

Bandenspanning

Door een lage bandenspanning zal de band meer “doorzakken” en de schouderbelasting groter worden. Dit zal, in combinatie met een groot toespoor, het zaagtandslijtageproces versnellen. Indien de bandenspanning daarentegen wordt verhoogd zullen de schouders worden ontlast. De adviesspanning van een autofabrikant is per definitie laag omdat men zich meer richt op het comfort van het voertuig dan een gelijkmatig slijtagepatroon van de band. Om gecupte banden tegen te gaan kunt u het beste de bandenspanning met 10-15% verhogen.

Gebruik

Het spreekt voor zich dat het gebruik ook een rol speelt. De banden van een sportieve berijder zullen sneller slijten dan een rustige berijder waardoor cupvorming minder snel voor zal komen..

Bandkeuze

Indien door ervaring vast is komen te staan dat een voertuig gevoelig is voor cupvorming is het verstandig voor banden met een profiel met gesloten schouders te kiezen. Door de schouderblokken groter te maken en /of onderling te verbinden zullen deze bij het afrollen op het wegdek minder bewegen (minder kantelen /stuffen).

Schokbrekers controleren

Naast bovenstaande zaken is het ook belangrijk om de schokbrekers regelmatig te (laten) controleren. Defecte schokbrekers kunnen zorgen voor een verslechterd wegcontact en allerlei vreemde slijtagepatronen aan de banden.

Terug naar Banden

 
 
Uw browser ondersteund geen lokale opslag.


In Safari, de voornaamste reden hiervoor is de "Privé Browse Modus".
De zoekmachine zal niet goed werken totdat u de privé browse modus uitzet in uw tabbladen overzicht.

Naar website