Ford onthult Mustang GTD: ultieme, straatlegale performanceversie is meest extreme en geavanceerde Mustang ooit

Dekker Autogroep

10 min lezen

• Ford Mustang GTD parallel ontwikkeld aan Mustang GT3 raceauto voor FIA World Endurance Championship • Uiterst gelimiteerde versie is meest extreme, gedurfde en geavanceerde Mustang ooit voor de openbare weg • Ontwikkeld ‘to go like hell’: 800 pk* sterke supercharged V8 met ‘dry sump’ oliesysteem, koolstofvezel aandrijfas, titanium uitlaat en 8-traps transmissie met dubbele koppeling • Krachtigste straatlegale Mustang ooit met overvloed aan koolstofvezel componenten, unieke variabele wielophanging, actieve aerodynamica, nagenoeg ideale gewichtsbalans, magnesium wielen en koolstof-keramische remmen • Beoogde rondetijd Mustang GTD op de Nürburgring onder de 7 minuten

Diep in een metaalopslagloods, verborgen achter een windtunnelgebouw van Ford in Allen Park, Detroit, kwam een handvol teamleden in 2021 bij elkaar voor een speciaal project ‘buiten werktijd’, dat in eerste instantie onmogelijk leek: het ontwikkelen van een Ford Mustang die zich kan meten met de allerbeste sportwagens uit Europa. Het resultaat is verbluffend: een ultieme high-performanceversie en de meest extreme en geavanceerde Mustang ooit voor de openbare weg.

De nieuwe Ford Mustang GTD is een technologisch hoogstandje, geïnspireerd op de Mustang GT3 raceauto die in 2024 deelneemt aan de 24 uur van Le Mans. Zijn brede en grotendeels uit koolstofvezel opgetrokken carrosserie, evenals de grote achtervleugel zeggen alles over deze auto: dit is een Ford Mustang als nooit tevoren.

“De Mustang GTD maakt korte metten met elk vooropgezet idee van een supercar”, zegt Jim Farley, president en CEO van Ford. “Dit is een nieuwe aanpak voor ons. We hebben geen straatauto voor het circuit ontworpen, maar een raceauto voor de openbare weg. De Mustang GTD bezit racetechnologie van de Mustang GT3, verborgen onder zijn koolstofvezel Mustang-carrosserie.”

Elk onderdeel van de Mustang GTD is doelbewust en met uiterste precisie ontworpen. Elke vorm wordt gedreven door functie, met het uiteindelijke doel om sneller over het circuit te gaan met meer technologie dan de raceauto’s waarop hij is gebaseerd. De Mustang GTD is ontwikkeld door veel van dezelfde engineers die eerder aan de Mustang-raceauto’s en Le Mans-winnende Ford GT hebben gewerkt. Het doel was om de snelste Mustang ooit voor de openbare weg te creëren.

De Mustang GTD wordt flink op het asfalt geduwd dankzij de indrukwekkende downforce van de actieve aerodynamica en biedt sensationele mechanische grip dankzij de extra brede banden in combinatie met de in hoogte verstelbare, short-long arm double wishbone voorwielophanging en multi-link achterwielophanging. De koolstof-keramische remmen staan garant voor ongekende remprestaties, terwijl de achterin geplaatste 8-traps transmissie met dubbele koppeling en de lichtgewicht, van koolstofvezel gemaakte cardanas bijdragen aan de gewichtsverdeling van nagenoeg 50/50. De Mustang GTD wordt aangedreven door een imposant klinkende 5,2-liter supercharged V8-motor die naar schatting 800 pk zal leveren.

“We zijn geobsedeerd door de onderhuidse racetechnologie van de Mustang GTD. Wat er werkelijk voor zorgt dat hij gaat als de brandweer, is nog boeiender dan wat je kunt zien als hij voorbij snelt”, zegt Mark Rushbrook, Global Director van Ford Performance Motorsports.

Le Mans-winnend erfgoed
De Ford Mustang GTD is geboren uit het concept van de Mustang GT3 raceauto die in 2024 deelneemt aan de 24 uur van Le Mans. Hij vormt het hoogtepunt in de Mustang-familie die nu zowel straatauto’s als raceauto’s omvat, waaronder de onlangs gepresenteerde Mustang GT4, de Mustang GT3 en de aankomende Mustang Dark Horse R-spec. Stuk voor stuk versterken ze de status van de Mustang als Fords meest in de racerij uitgebrachte en succesvolle model, en zullen ze op circuits over de hele wereld te zien zijn. De typeaanduiding GTD verwijst naar de IMSA GTD-raceklasse voor auto’s die zijn gebouwd volgens de technische reglementen van de FIA GT3-klasse.

Ford-CEO Jim Farley: “We stropen de mouwen op en zeggen tegen iedereen: kom maar op! Ik neem het in een Mustang GTD graag op tegen elk ander bestuurslid van een automerk in hun beste straatauto.”

De Mustang GTD is ontwikkeld in samenwerking met Multimatic**, die ook de Mustang GT3, Mustang GT4 en Le Mans-winnende Ford GT ontwikkelden. Daarmee vertegenwoordigt de ‘GTD’ decennialange expertise en technologische vooruitgang in de autosport. Dankzij de intentie en precisie waarmee het model is ontwikkeld, heeft hij alles in zich om een icoon te worden in de geschiedenis van Ford en de Mustang.

“De Mustang GTD vertegenwoordigt het allerbeste van Ford Motor Company en laat zien waar ons team dagelijks mee bezig is”, gaat Farley verder. “Dit is wat er gebeurt als we doen waar we goed in zijn en kijken tot waar we de grenzen kunnen verleggen. De GTD is ook exemplarisch voor de transformatie die we bij Ford doormaken, van software tot speciale edities.”

Vorm volgt functie
Het ontwerp van de Mustang GTD is heel doelgericht. Elke detail draagt bij aan de aerodynamische prestaties op circuitsnelheden, van de frontsplitter tot de van luchtopeningen voorziene motorkap en spatborden, en natuurlijk de hydraulisch gestuurde actieve achtervleugel die hoog op de C-stijl is gemonteerd.

Om het voertuiggewicht verder te reduceren, het zwaartepunt te verlagen en de responsiviteit te optimaliseren, is voor de Mustang GTD veelvuldig gebruik gemaakt van koolstofvezel. Of het nu gaat om de spatborden, motorkap, kofferklep, dorpels, frontsplitter, diffusor of het dak: al deze carrosseriedelen zijn van koolstofvezel. Naar wens zijn ook de voor- en achterbumper verkrijgbaar in carbon.

Een optioneel aerodynamicapakket omvat ook een koolstofvezel luchtkanaal onder de carrosserie. Hier bevinden zich functies die rechtstreeks afkomstig zijn uit de autosport, zoals hydraulisch geregelde kleppen vooraan om de luchtstroom te beheersen voor aerodynamische balans in samenspel met de actieve achtervleugel – een technologie die in de racerij niet eens is toegestaan.

Bij de Mustang GTD is de plek van de kofferbak benut voor de plaatsing van de semi-actieve wielophanging, het hydraulische besturingssysteem daarvan en een koelsysteem, verborgen onder een op de racerij geïnspireerde afdekking, op de plaats van het kofferdeksel van de originele Mustang. De afdekking bevat ook twee luchtkanalen om de luchtstroom langs de achterruit naar de warmtewisselaars te leiden.

“Ons ontwerpteam werkte samen met het Mustang GT3-team en het aerodynamicateam om ideeën en oplossingen van raceauto’s voor straatauto’s en vice versa uit te wisselen”, aldus Anthony Colard, Design Manager bij Ford Performance.

De combinatie van zeer gerichte aerodynamische kenmerken resulteert in een enorme hoeveelheid neerwaartse druk die op de juiste wijze wordt verdeeld over de voor- en achteras. Dit zorgt voor nog hogere bochtsnelheden, consistente controle en indrukwekkende rondetijden op het circuit.

Extreme prestaties en technologie
Greg Goodall, Chief Program Engineer bij Ford: “De hardware van de Mustang GTD is zorgvuldig geselecteerd en ontwikkeld om zinderende rondetijden mogelijk te maken. Het doel voor dit project was duidelijk: een beoogde rondetijd op de Nürburgring van onder de 7 minuten. Aanzienlijk sneller dan we ooit eerder met een Mustang een ronde op de beroemde ring hebben afgelegd. Daarmee is de GTD de snelste Mustang ooit voor de openbare weg.”

De Ford Mustang GTD wordt aangedreven door een speciaal ontwikkelde 5,2-liter supercharged V8-motor. De krachtbron maakt gebruik van dubbele luchtinlaten en een dry-sump motoroliesysteem dat voor het eerst op een straatlegale Mustang is toegepast. Mede dankzij het optionele, actieve uitlaatsysteem van titanium produceert de V8-motor een uitzonderlijke sound als die voorbij de 7.500 t/min het rode toerengebied bereikt. Met een geschat vermogen van 800 pk* is de Mustang GTD de krachtigste Mustang ooit voor de openbare weg.

De kracht van de supercharged V8-motor wordt via een koolstofvezel aandrijfas en een achterin geplaatste 8-traps ‘transaxle’ transmissie met dubbele koppeling naar de achterwielen gestuurd. Deze aandrijfarchitectuur is gekozen aan de hand van vele circuitsimulaties en tests op de vermogenstestbank. Bovendien draagt deze constructie bij aan de nagenoeg ideale gewichtsverdeling van 50/50 op de voor- en achteras.

De extreme prestaties van de Ford Mustang GTD zijn niet alleen te danken aan de aandrijftechnologie, maar ook aan de uiterst geavanceerde semi-actieve wielophanging, die zowel de veersnelheden als de rijhoogte kan variëren.

De adaptieve dempertechnologie met hydraulisch geregelde bewegingen van de veren en hoogteverstelling zorgt voor ongekende prestaties op de weg en op het circuit. De instellingen van de wielophanging zorgen voor een bijna 40 millimeter verlaagd onderstel in de Track-modus. Ook is de spoorbreedte bijna 10 centimeter (4 inch) groter dan bij de Mustang GT.

De short-long arm double wishbone voorwielophanging biedt een verbeterde laterale stijfheid en kinematica, vooral in snelle bochten waar de G-krachten hoog oplopen. Voor de achterwielophanging wordt gebruik gemaakt van een multi-link opstelling volgens een aan de autosport ontleende pushrod en rocker arm-architectuur. De Adaptive Spool Valve schokdempers en veren zijn in een horizontaal kruispatroon geplaatst, geïntegreerd met een bijzonder stijf en lichtgewicht buisvormig subframe. Deze unieke architectuur creëert een directe 1:1 bewegingsverhouding van duwstang tot demper, zodat de auto zeer nauwkeurig reageert op de omstandigheden op het circuit.

Larry Holt, Executive Vice President, Multimatic Special Vehicle Operations: “We zijn enorm trots op ons werk aan de Mustang GTD. Het demonstreert onze state-of-the-art ophangingstechnologie (DSSV), met functies die niet eens zijn toegestaan in de racerij. De Mustang GTD zet de nieuwe maatstaf en we kunnen niet wachten tot klanten de sensatie van het rijden ervaren.”
   
De wegligging en stabiliteit in bochten worden naar een nog hoger niveau getild dankzij de uitzonderlijk brede banden. Zo zijn de voorbanden 325 millimeter breed (net zo breed als de achterbanden van de Ford GT), terwijl op de achteras 345 millimeter brede banden zitten. Het kleverige rubber is gemonteerd op 20-inch wielen van gesmeed aluminium of gesmeed magnesium. De magnesium wielen bieden de ideale combinatie van gewicht en duurzaamheid en hebben een vergelijkbaar ontwerp als die van de Mustang GT3.

Achter die wielen bevinden zich grote koolstof-keramische remmen van Brembo. Die zijn geoptimaliseerd voor een goede warmteafvoer, wat leidt tot krachtigere en consistentere remprestaties op de limiet. De warmte van de achterste remmen wordt afgevoerd via speciale koelsleuven onder de achterwielophanging.

Verder is de Mustang GTD uitgerust met compleet nieuwe technologie van Ford, zoals variabele tractiecontrole in circuitmodus. Hiermee kan de bestuurder de grenzen van de auto verleggen door het motorvermogen en de tractiecontrole aan te passen. Aanpassingen kunnen worden gedaan zonder de handen van het stuurwiel te halen.

Ondanks zijn pure racekarakter omarmt de Mustang GTD de toekomst van autotechnologie en maakt hij gebruik van een geavanceerde, elektronische mogelijkheden, gebaseerd op technologie van de zevende generatie Mustang. Daarmee staat de GTD garant voor naadloze connectiviteit, een groot aantal gepersonaliseerde rijmodi en over-the-air software-updates.

Autosport cockpit
De cockpit van de Mustang GTD is afgewerkt in hoogwaardige materialen, waaronder Miko-suède in combinatie met leder en koolstofvezel. Digitale schermen houden de bestuurder betrokken en volledig in controle. De Recaro®-sportstoelen zijn geoptimaliseerd voor circuitdagen, terwijl de schakelpeddels, de draaischakelaar en typeplaatje optioneel beschikbaar zijn in hergebruikt 3D-geprint titanium afkomstig van gepensioneerde Lockheed Martin F-22 straaljagers. In het kader van maximale gewichtsreductie zijn de achterste zitplaatsen uit de Mustang GTD verwijderd. Deze ruimte kan deels worden benut voor bagage.

Ford biedt de Mustang GTD met keuze uit verschillende kleurencombinaties voor het interieur en diverse speciale optiepakketten voor het exterieur. Het model is bovendien in elke gewenste kleur te leveren, zelfs op basis van een zelf aangeleverd kleurmonster. Daarmee kunnen kopers hun exclusieve Mustang GTD verder personaliseren.

Het resultaat na een intensieve periode van ontwikkeling is een Ford Mustang met een onmiskenbaar karakter dat zo dicht mogelijk bij dat van een raceklare Mustang GT3 ligt, maar dan voor de openbare weg. De productie van de Ford Mustang GTD zal zeer beperkt zijn. De prijs begint naar verwachting bij 300.000 dollar***.

Het model wordt gebouwd in de Ford Flat Rock Assembly Plant, waarna die wordt vervoerd naar de productiefaciliteiten van Multimatic in Markham, Canada. Daar wordt de auto met de hand afgebouwd door de teams van Ford Performance en Multimatic. De eerste klantauto’s zullen naar verwachting eind 2024, begin 2025 worden afgeleverd. Kijk op www.ford.com voor meer informatie over de Mustang GTD.

# # #


* Geschat aantal pk’s gebaseerd op premium brandstof volgens de SAE J1349®-norm. Resultaten in de praktijk kunnen variëren.
** Zeer beperkte beschikbaarheid. Inschrijving garandeert niet de mogelijkheid om te kopen.
*** Huidige, door de fabrikant voorgestelde adviesprijs $ 300.000, exclusief belastingen.

– Brembo is een handelsmerk van Brembo S.p.A.
– Recaro is een geregistreerd handelsmerk van RECARO Beteiligungs-GmbH.
– Lockheed Martin is een gedeponeerd handelsmerk van Lockheed Martin Corporation

Direct op de hoogte.
Altijd.

Mis niets van het laatste nieuws. Schrijf je in voor de nieuwsbrief en we beloven je dat we je niet te vaak zullen spammen.

Ook interessant